یکشنبه,29 مهر 1397
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

  تماس بگیرید: 66860387 - 021 | 09122162541

کتابخانه‌های مدرن: تغییر از کتابخانه‌ سنتی به تعاملی

کتابخانه‌های مدرن: تغییر از کتابخانه‌ سنتی به تعاملی مطلب ویژه

در حالی که کتابخانه‌ در گذشته با خدمات – امانت دادن و پس گرفتن کتاب‌ها – توصیف می‌شد، امروزه مکانیزم کتابخانه با اضافه شدن بعد تعامل به همه پروسه‌هایش تغییر کرده است. بنابراین، کتابخانه‌های مدرن تمرکز خود را تغییر داده‌اند و تعاملی شده‌اند که این امر برای کاربران ارزش بیشتری دارد.

آموک مگ - موگنز وسترگارد، مدیر کتابخانه و خدمات شهروندی در کتابخانه‌های روسکیلد در دانمارک در رابطه با تغییر روند خدمات کتابخانه ها نظراتی را ارائه کرده است که می توانید در ادامه مطالعه نمایید:

کتابخانه‌ سنتی: یک کتابخانه تراکنشی

مانند بیشتر کشورها تمام شهروندان دانمارک نیاز به دسترسی برابر و آزاد به دانش را دارند، زیرا، همانطور که موگنز وسترگارد اشاره می‌کند، اولین سند قانونی کتابخانه‌های عمومی دانمارک که در سال 1964 به تایید رسید (و در سال 2000 به روزرسانی شد) قید می‌کند که هر منطقه شهر موظف است تا یک کتابخانه عمومی به صورت مستقل یا با همکاری دیگر موسسات داشته باشد.

به طور سنتی، کتابخانه‌ها با رویه‌هایی مانند امانت دادن و پس گرفتن کتاب و دیگر رسانه‌ها، یا پاسخ دادن به سوالات کاربران درباره مجموعه‌ها شناخته می‌شدند. با این توصیف، هدف اصلی کتابخانه‌ها فراهم کردن نیاز دانش و یادگیری بود. به گفته موگنز وسترگارد «در گذشته شما به عنوان یک کاربر با نیازهای مشخص، مانند کتاب یا یک پرسش وارد کتابخانه می‌شدید. در آن صورت کتابداران نیاز نداشتند که یک رابطه ایجاد کنند، آنها تنها می‌بایست یک رابطه ایجاد کنند تا مطمئن شوند که کاربران به آنچه نیاز دارند می‌رسند.»

به این ترتیب، در ابتدا دستیابی به اهداف کتابداران، کتاب بود که بعدها به موسیقی، مجلات دوره‌‌ای (periodical) و حالا به محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای رسیده است. وقتی از موگنز پرسیدیم که کدام یک مهم تر است، هدف یا روش و طریقه رسیدن به آن، او گفت: «این هدف است که اساسی‌ترین چیز است و روش در درجه دوم قرار دارد که قابل انطباق است. کتابخانه‌ها تمایل دارند تا از هر روشی که به ذهنشان می‌رسد برای ترویج اهدافشان استفاده کنند. قطعا محدودیت‌هایی وجود دارد، ولی این امر آزادی‌های زیادی در اداره کردن یک کتابخانه عمومی قرار می‌دهد.»

در حالی که تعداد کتاب‌های امانت گرفته شده کم شده است، استفاده از کتابخانه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. فضای فیزیکی کتابخانه اهدافی فراتر از تنها مکانی برای یک تراکنش پیدا کرده است و مردم برای فعالیت‌های بیشتر از آن استفاده می‌کنند. موگنز اضافه کرد: «بسیاری از افراد از فضای فیزیکی کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند (کامپیوترها، فضای مجازی، محوطه‌های کتابخانه.) از فضای کتابخانه برای تجمعات، گروه‌های مطالعه، دوره‌های کوچک بر روی دروس مختلف مخصوصا تکنولوژی و دیگر مباحث مرتبط استفاده می‌شود. پس رسیدن به اهداف کتابخانه‌ها تنها با واسطه بودن صورت نمی‌گیرد بلکه با فضاها و داشتن این گونه امکانات در کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

 

تغییر به کتابخانه‌ تعاملی

یک کتابخانه دیگر با تعداد کتاب‌هایی که در قفسه‌ها دارد تعریف نمی‌شود بلکه اکنون به عنوان یک فضای زنده برای کاربران شناخته می‌شود. از موگنز درباره این تغییر پرسیدیم و او در پاسخ گفت: «کتابخانه‌ها همیشه در هماهنگ بودن با آنچه مردم می‌خواهند خوب عمل کرده‌اند. این خیلی نکته مهمی است. درباره تکنولوژی‌ هم، کتابخانه‌ها اولین حرکت‌دهندگان در سال 96 بودند. آنها  جزء اولین‌ها بودند که کامپیوترها را در کتابخانه‌ها قرار دادند و سعی کردند به مردم استفاده از آنها را آموزش دهند. این وظیفه کتابخانه‌ها است که در استفاده از فرهنگ و تکنولوژی پیشقدم باشد.»

امروز، مردم بیشتر بر روی فعالیت‌های آموزشی تمرکز می‌کنند و آنها تعامل‌های اجتماعی به همراه امکان به اشتراک گذاشتن دانش‌شان با دیگران می‌خواهند. به همین خاطر، کتابخانه تعاملی توسعه جدیدی است که کتابخانه را به مکانی برای دیدار و تعامل برای مردم تبدیل می‌کند. موگنز افزود: «کتابخانه تراکنشی مکانی است که مردم به داخل کتابخانه می‌روند، درخواست یک کتاب می‌کنند و کتابدار آن را به انها می‌دهد. بر خلاف کتابخانه تعاملی که مردم وارد کتابخانه می‌شوند و آنها به کتابداری کمک می‌کنند. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، شما می‌بایست یک رابطه با مشتری ایجاد کنید . کتابخانه در این صورت به یک مکان دیدار تبدیل می‌شود و شما این دیدار را ممکن می‌سازید. این راهی دیگر برای ایجاد رابطه است، به این معنا که شما نیاز به توانایی‌های جدید دارید.»

بنابراین، فضاهای فیریکی کتابخانه‌ها و نیاز به گروه‌های هدف مختلف در کتابخانه می‌بایست در زمان پایه‌ریزی ساختار کتابخانه به صورت جدی در نظر گرفته شوند.

 

قدم بعدی چیست؟

در توضیح اینکه توسعه‌های جدیدی که در کتابخانه‌ها خواهیم دید به چه صورت خواهند بود، موگنز گفت:

  1. چیزی که در کتابخانه‌ها شروع به استفاده‌اش کرده‌ایم «فکر طراحی» است. این کار معمولی است و به این صورت است که ما با کاربران صحبت می‌کنیم. ما به صورت فعال با آنها در تعامل هستیم، نه تنها در فکر کردن به خدمات جدیدی که می‌توانیم به کتابخانه اضافه کنیم. ما مجبور شدیم به خاطر مکانیزم جدید کتابخانه یک استراتژی کاملا جدید را ایجاد کنیم.

برای بازبینی فعالیت‌هایمان، ما نزد شهروندان رفتیم و با آنها در خانه‌هایشان صحبت کردیم و به نیازها و خواسته‌هایشان گوش دادیم. ما می‌خواستیم بدانیم علایق آنها چگونه در موضوعات مشخص بازنمود می‌شوند. با اینکار، ما چیزهای زیادی درباره کاربران یاد گرفتیم. همچنین دانستن بیشتر درباره گروه‌های استفاده کننده کتابخانه بسیار جالب بود. گروه‌های بسیاری هستند که به صورت مستمر به کتابخانه می‌آیند: دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌ها و کودکان و دیگران. ولی نکته دیگری که به آن توجه کردیم این بود که گروه‌های سنتی‌ای هستند که به صورت مستمر از کتابخانه استفاده نمی‌کنند. آنها از کتابخانه به صورت مقطعی استفاده می‌کنند، به این معنا که زمانی که به یک مقطع جدیدی از زندگی می‌رسند (مانند بازنشستگی) کتابخانه به ذهنشان می‌آیند.

 

  1. کتابخانه ممکن است در آینده رکن پنجم قدرت شود. رسانه‌ها خودشان را به عنوان رکن چهارم قدرت عنوان می‌کنند، زیرا خودشان را در مقام کنترل کردن سه رکن قدرت یک کشور می‌بینند. من فکر می‌کنم آنها یک مشکل دارند و آن هم قابل موثق نبودن است زیرا بعضی وقت‌ها بسیار نزدیک به دستگاه سیاسی هستند.

کتابداران مردم را نمایندگی می‌کنند؛ مردم معمولی در تعداد کثیر. در این صورت، کتابخانه‌ها می‌توانند یک راه جدید کنترل باشند. کتابخانه‌ها با در اختیار قرار دادن دامنه وسیعی از اطلاعات نیازهای مردم را برطرف می‌کنند. ما به مردم کمک می‌کنیم تا به اطلاعات دسترسی داشته باشند، پس با این نگاه، ما رکن پنجم قدرت در هر کشور هستیم.

 

منبع : princh.com

 

شما چطور کتابخانه خودتان را توصیف می‌کنید؟ در بخش نظرها توضیح دهید.
این مورد را ارزیابی کنید

نظر دادن